Geschiedenis : Leyland BLMC en DAF
De geschiedenis van Leyland begint in 1896.
In het plaatsje Leyland in de provincie Lancashire werd door James Summer de
Lancashire Steam Motor Company
opgericht.
In 1925 werd de eerste dieselmotor van Leyland beproefd.
Al snel kwam er een nieuwe dieselmotor met directe brandstofinjectie, deze werd omstreeks 1930 ingebouwd in een Rhinotruck.
In 1933 kwam er een nieuwe belasting wetgeving!
De Engelse autofabrikanten probeerden daarom het gewicht van de trucks omlaag te brengen, de wegenbelasting werd verhoogd, deze zou nu worden berekend over het leeg gewicht van de truck.
De stoommachines waren hierdoor te zwaar alleen al de water voorraad die meegenomen moest worden!
De vraag naar lichtere motoren nam toe!
Om de asdrukken te reduceren kwam men met 8 wielers of 4 asssers op de markt, na AEC, ERF en Foden
kwam Leyland al heel snel met een vierassige 22 tonner op de markt met de naam:
Octopus
Rond 1940 was AEC de grootste Britse truckfabrikant.
Bij Leyland gingen de zaken uitstekend.
Leyland steeg AEC naar de kroon en nam in 1951 Albion Motors over, later gevolgd - 1955 - door Scammel Lorries.
AEC nam Maudsly en Crossley over.
Zou verder gaan onder de naam :
ACV groep
Scammel truck
Crossley bekend van de autobussen in Nederland
De ACV groep werd uiteindelijk in 1962 overgenomen door Leyland, die weer verder ging onder een nieuwe naam:
Leyland Motor Corporation Ltd
Leyland Octopus 4 asser
Leyland
Guy truck
Tot ver in de jaren zestig, was Leyland de grootste Britse producent van zware trucks.
Toch kwam er een fusie met de
Britse Motor Holding, B M H.
Daar werden onder de vlag van
Britsh Motor Corporation [BMC]
en Guy Motors de Morris /Austin en Guy trucks gebouwd.
Maar deze fusie mislukte en kwam er een nieuw concern onder de naam:
British Leyland Motor Corporation
In de Morris/Austinfabriek in Bathgate rolden toen de trucks uit de fabriek, onder de nieuwe naam:
Leyland Redline
Leyland T-45 serie
Leyland Red-Line voorheen Morris FJK
Door de zeer slechte personenwagen markt kwam de truckdivisie onder druk te staan en daarmee in de problemen!
In 1975 moest de Britse regering ingrijpen en werd het concern genationaliseerd.
In 1980 kwam Leyland nog met een mooie T-45 serie op de markt die toen ook goed scoorde !
Helaas was de financiële situatie bij de BLMC zo slecht, dat de regering besloot - na het afhaken over de overname door Paccar en General Motors uit de USA - BLMC aan DAF Eindhoven in Holland over te doen.
Paccar zou later weer een belangrijke rol gaan spelen bij DAF Eindhoven in Nederland.
Het doek voor BLMC was gevallen het concern ging failliet!
De tragiek van het verhaal is, dat Leyland in de jaren vijftig een belangrijke rol speelde tot het succes van DAF.
Door bijvoorbeeld het leveren van de Leyland motoren aan DAF.
Nu werden de rollen omgedraaid en moest Daf Leyland helpen!
Voortaan zouden de Leyland modellen de merknaam voeren van :
Leyland - DAF
Leyland - DAF
Doordat de overname besprekingen met Paccar en GM waren mislukt, kreeg DAF Eindhoven een belang van 60% in Leyland en Freight-Rover.
Leyland zou zich toeleggen op de productie van de lichtere trucks.
Daf zou de zwaardere trucks gaan produceren.
Aanvankelijk ging alles wel goed, toch bleek de overname voor DAF Eindhoven een te grote broek te zijn!
Door onder andere investeringen in de nieuwe truck serie 65, 75 en 85 kwam DAF uiteindelijk ook in de financiële problemen!
Werd Engeland geconfronteerd met het einde van Engelands grootste automobiel concern!
Nederland maakte enige jaren later, hetzelfde mee met
DAF Eindhoven !
De grootste en enigste truckfabrikant in Nederland, maakte een kwalitatief zeer goed product !
In Februari 1993 moest de Nederlandse en Belgische regering ingrijpen om het bedrijf nog te redden.
Ondanks alle maatregelen zou DAF Eindhoven het helaas ook niet redden!
De Leyland truckfabriek viel weer in Britse handen, Leyland ging zelfstandig door onder de nieuwe naam:
Leyland Trucks
Nu maakte Leyland in Engeland weer trucks voor Leyland-DAF Ltd , dat bedrijf was nog in het bezit van DAF !
Daf ging uiteindelijk in 1993 failliet!
De Nederlandse regering was ervan overtuigd dat er bij DAF een kwaliteitsproduct werd gemaakt!
DAF moest behouden blijven!
Het concern maakte een doorstart en werd overgenomen door de Amerikaanse truck gigant PACCAR bekend van de truckmerken:
Kenworth, Peterbilt maar inmiddels ook Foden.
Daf Eindhoven in Nederland ging verder onder de naam:
DAF TRUCKS
Paccar nam uiteindelijk in 1998 in Engeland ook Leyland Truck Manufacturing over.
Daar besloot men in 1999 de productie van Foden over te plaatsen naar Leyland.
Onder Paccar werd in 2000 besloten de merknaam
Leyland-DAF te vervangen door:
DAF
Uiteindelijk wordt er in 2014 bij Leyland Trucks in Engeland onder de vlag van : "Paccar"
gewoon weer een DAF truck gebouwd!
DAF Trucks introduceert een nieuwe 12 tons distributie truck de :
DAF LF Aerobody
wordt met aerodynamische opbouw af fabriek geleverd.
Deze truck wordt bij:
Leyland Trucks
In Engeland gebouwd!
DAF LF Aerobody
Maak jouw eigen website met JouwWeb